Treenaa juoksua oikeanlaisissa kengissä

Juoksu on maailman toiseksisuosituin liikuntamuoto, joka häviää suosiossa ainoastaan kävelylle. Juoksuavoi harjoittaa periaatteessa missä tahansa ja sen oppii nopeasti. Juokseminenei ainoastaan vahvista sydäntä ja paranna kuntoa, vaan voimistaa koko vartaloa– jaloista aina niskaan asti. Juoksuharrastuksen tärkein perusta on hyvätjuoksukengät, joita meillä Footwaylla on riittämiin!

Aloita juoksuharjoittelu

Juoksutreenin aloittamiseen on monia syitä. Yksi pääasiallisistasyistä on tietysti yleiskunto, jota säännöllinen juoksutreeni parantaahuomattavasti. Juoksutreeni on monella tapaa voimatreeniä  yhdelle lihaksellemme jota emme koskaan näe:sydämelle. Sydän tekee töitä koko elämämme ajan ja juoksutreenin avulla voimmetehdä sydämestämme sekä vahvemman että terveemmän. 

Juokseminen on myös hyvää treeniä ryhdille, jaloille ja ylävartalolle. Muistaryhti juoksulenkin aikana, niin selkäsi ja vatsasi joutuvat työskentelemäänoikealla tavalla. Suora, komea asento on aina parempi kuin epävakaa, kumarajuoksutyyli. 

Jos haluat laihtua, juoksu on hyvä valinta, sillä et polta kaloreita ainoastaanjuoksulenkkisi aikana. Jos jatkat juoksun treenaamista pidempään, lihasmassasikasvaa samalla, kun kehossa olevan rasvan määrä vähenee, ja koska lihaksetpolttavat enemmän kaloreita kuin rasvaa, poltat rasvaa jopa levätessäsi! 

Oletko kyllästynyt sairasteluun? Aloita juoksutreeni. Se parantaavastustuskykyä ja tehostaa kehon toimintaa.

Mihin kiinnittää huomiotajuoksutreeniä aloittaessa?

Vaikka juoksu onkin yksi yksinkertaisimmista liikuntamuodoistaaloittaa, on alussa hyvä olla tarkkana. Aivan liian monet aloittavat liiankovalla treenillä, juoksevat liian pitkään ja ottavat liian harvoja, pitkiäaskeleita. 

Hyvä sääntö juoksutreenin alussa on juosta ”keskustelutahdissa” eli juostasellaisella vauhdilla, joka mahdollistaa jatkuvan puhumisen – tämän voi testatahauskasti juoksemalla yhdessä ystävän kanssa jatkuvasti jutellen. 

Toinen vinkki on ottaa useampia askeleita, jolloin jalka astuu paremmin kehonalle ja polvet eivät rasitu yhtä paljon. Yritä ottaa n. 180 askelta minuutissa,jolloin jalat astuvat automaattisesti kehon alle, eivät sen eteen.

Juoksukengät Footwaylta

Oikeanlaisilla juoksukengillä vältät rasitusvammat – muista,että jalkasi ottavat joka alastulolla vastaan kehosi painon viisinkertaisena.Tavallisen, 30 minuuttia kestävän juoksulenkin aikana otat yli 7000 askelta,mikä tarkoittaa aikamoista rasitusta säärillesi, polvillesi jajalkaterillesi. 

Olemme keränneet suuren määrän Asicsin, Sauconyn, Niken, Adidaksen ja monienmuiden merkkien juoksukenkiä Footwayn valikoimaan. Löydät meiltä mm. Asicsinsupersuositut Gel Kayano 21- ja Gel DS Trainer -kengät, jotka ovat siivittäneetmonta juoksijaa hienoille lenkeille ja uusiin ennätyksiin. Niken valikoimassataas todella suosittu kenkä on Nike wmns free 5.0. 

Jos valintasi on polkujuoksu, löydät meiltä myös metsäreiteille sopiviajuoksukenkiä. Muun muassa ruotsalainen Salming on kehittänyt triathlonistiJonas Coltingin kanssa täydellisen mallin polkujuoksuun, Trail T1-kengän. 

Riippumatta siitä, mihin tähtäät juoksutreenilläsi tai millaisella alustallahaluat juosta, meillä on sinulle sopivia kenkiä. Noin 1400 kenkäparin joukostaon helppo löytää uudet suosikit.

.

 

×
×
Suosikki on lisätty
Noin, nyt kengät löytyvät suosikeista :)

Valitse koko joka sopii sinulle!

Minun suosikkini
  • Tänne tulevat kaikki sinun suosikkikenkäsi tallentumaan!
Jotta saamme tietää, mitkä kengät olet valinnut ostoskoriin, millä koolla olet päättänyt lajitella kenkiä jne, käytämme niin sanottuja cookieseja. Jatkaaksesi surffaamista Footway.fi sivuilla hyväksyt, että käytämme niitä.×