Liiku kävellen

Etsitkö lempeää, mutta tehokastaliikuntamuotoa? Kokeile kävelyä! Suositusten mukaan meidän tulisi ottaa 10000askelta päivässä – jos teet istumatyötä ja et pidä juoksusta tai uinnista,voisi kävely sopia juuri sinulle. Olemme koonneet Footwaylle yli 1200 pariakävelykenkiä, jotka sopivat täydellisesti niin reippaille lenkeille kuinarkisempaankin menoon.

Kävele enemmän!

Kävelylenkit ovat täydellistä liikuntaa. Liikumme liian vähän –kehomme ei ole muuttunut kovinkaan paljon luolaihmisen ajoilta, kun taas elintapammeja ympäristömme ovat kokeneet rajut päivitykset. Eikä muutos ole aina ollutvain parempaan. 

Eri liikunta-alalla toimivat tahot tekevät tutkimusta tästä aiheesta. Heidänmukaansa nykyajan tekniikka on aiheuttanut alati lisääntyvää paikallaan istumista:istumme työssä, bussissa, autossa ja kotisohvalla. Suurin osa jokapäiväisestäliikunnastamme on kadonnut matkan varrella, samalla kun käyttämämme tekniikkaon tehostunut ja ennen kaikkea, vähentynyt. Pidämme nykyään puhelintammemukanamme kaikkialla ja voimme tappaa aikaa useita tunteja vain sohvalla maatenälypuhelin seuranamme. Monet tahot ovat kutsuneet paikallaan istumistasuorastaan ”terveysriskiksi”.

Kävelylenkit – lääke liialliseenistumiseen

Meidän ei tarvitse treenata niinrankasti, että hiki virtaa tai keuhkot kirkuvat lisähappea. Kohtalaisen tarkkaruokavalio ja n. 30 minuutin päivittäinen liikunta riittävät pitkälle olonparantamiseen. Tällöin kävelylenkit tulevat mukaan kuvaan. 

Jos haluat esimerkiksi kuluttaa 40 minuutin juoksua vastaavan kalorimäärän,tulee sinun kävellä n. 10 km. Otat tällöin n. 16000 askelta ja poltat 300-500kaloria. Tämän voi nähdä jo melko antaumuksellisena liikuntana, eikä kaikkientietystikään tarvitse lähteä kymmenien kilometrien pituisille kävelylenkeille. Jospuolestaan tuhahtelet ja nyrpistelet nenääsi kävelylle liikuntamuotona, sinuntulisi kokeilla yli tunnin nopeaa kävelyä. Se on väsyttävämpää kuin luuletkaan.Jos ja kun kokeilet, tee se kunnollisilla kävelykengillä. 

Jos haluat suurempaa haastetta, voit myös kokeilla power walking:ia, elitehokävelyä. Tehokävelyssä koko keho aktivoituu, minkä seurauksena poltatenemmän kaloreita. Tehokävelyä suositellaan harrastettavaksi 4-5 kertaaviikossa ja kunkin kävelykerran tulisi sisältää 45-60 minuutin edestä ripeääkävelyä. 

Mutta kuten sanottu, ei tämä ole pakollista. Päivittäinen 30 minuutin kävelyriittää oikein hyvin, jos et tähtää selviin tuloksiin vaan haluat vain liikkua.Kävelylenkkien etuna on se, että ne on helppo yhdistää arkeen ilman suurempaasuunnittelua tai välineistöä. Tarvitset vain mukavat vaatteet ja hyvätkävelykengät.

Kävele oikeanlaisissa kengissä!

Kävelylenkit ovat paljon hauskempia, kun kävelet juuri kävelyyntai tehokävelyyn tarkoitetuissa kengissä. Puhe siitä, että treenaaminenonnistuu vaatteissa kuin vaatteissa, ei pidä ihan paikkaansa ja onhantreenaaminen ja liikkuminen paljon mukavampaa oikeanlaisissa varusteissa.Pitkät, 8000-16000 askeleen kävelylenkit vaativat omanlaiset kenkänsä. 

Hyvät kävelykengät sopivat täydellisesti myös matkoille kävellessäsi turistinapitkiä matkoja tai jokapäiväisille kävelymatkoille bussilta työpaikalle. Hyvätkengät tekevät tietysti myös pitkästä shoppailureissusta helpomman.

 

×
×
Suosikki on lisätty
Noin, nyt kengät löytyvät suosikeista :)

Valitse koko joka sopii sinulle!

Minun suosikkini
  • Tänne tulevat kaikki sinun suosikkikenkäsi tallentumaan!
Jotta saamme tietää, mitkä kengät olet valinnut ostoskoriin, millä koolla olet päättänyt lajitella kenkiä jne, käytämme niin sanottuja cookieseja. Jatkaaksesi surffaamista Footway.fi sivuilla hyväksyt, että käytämme niitä.×