Daniel Mühlbach



”Paras ei ole voittaja”

Vahvat juuret verkkokaupankäynnissä, visioyksinkertaisuudesta ja välittävästä asiakaslähtöisyydestä olivat kulmakiviä,kun Daniel Mühlbach perusti Footway:n viisi vuotta sitten. Tapaantoimitusjohtajan, jolla on uudenlaisia ideoita ja ennennäkemättömiä visioita.Seuraa juttutuokiotamme kenkälaatikoiden keskellä.

Istahdamme alas yhteen Footway:n huoneistaKistassa. Hän nojatuoliin, minä sohvalle. Edessämme on TV sekä liutaDVD-elokuvia. Yksi kolmesta Footway:n filosofiaa kuvaavista sanoista, ”hauska”,tulee mieleeni. Toinen sana, ”asiakas”, fokusoituu myös melko pian. Siksihämmästynkin, kun Daniel kertoo pelostaan heitä kohtaan.

Yksinkertaisuus onvahvuutta

– Asiakkaat kiehtovat minua. Mutta silläettä olen peloissani tarkoitan, että haluan asioiden menevän aina parhaallamahdollisella tavalla. Siinä on verkkokaupankäynnin voima! Muutamillayksinkertaisilla muutoksilla monille voitaisiin tehdä siitä niin paljonparempaa.

Tämä nousee pintaan useamman kerrankeskustelumme aikana. Yksinkertaisuus. Kun sana mainitaan, hänen silmänsäkimaltavat ja hän kumartuu innoissaan eteenpäin.

– Tarvitsen yksinkertaisuutta. Minulla onlukihäiriö ja niin sanotusti ”vähemmän muistitilaa”, mikä on merkinnyt sitä,että olen tarvinnut ympärilleni yksinkertaisuutta – ja se on kasvanutvahvuudeksi, asioiden tekeminen niin yksinkertaisesti kuin mahdollista. Useat,joilla on paljon muistitilaa ajattelevat, että kaiken muistaminen onitsestäänselvyys, mutta kaikki ihmiset ovat erilaisia.

Asioiden yksinkertaistaminenhan kuulostaaitsestäänselvältä. Eivätkö kaikki tee niin?

– On valtavan helppoa tehdä asioista vaikeita. Asianvoi kiteyttää niin, että tehdään hyvää työtä ja huolehditaan asiakkaista. Pitäämyös olla johdonmukainen, että voi päästä jonnekin – eikä vaihtaa strategiaakoko ajan. Usein epäonnistumiset liittyvät siihen, ettei olla tarpeeksi päättäväisiä.

Toistemme inspiroimista

 

Yksinkertaisuuson ollut yksi ensimmäisen viiden vuoden haasteista. Onko Footway tänään sitä,mitä uskoit viisi vuotta sitten?

– Kyllä, niin voi sanoa. Olemme vähän suurempiakuin kuvittelin. Tärkeäähän alusta asti oli suoriutua läpi eri vaiheista: ensinmyydä muutama pari kenkiä, sitten tulla kannattavaksi yritykseksi ja sittenvälttää yritysosto.

Ja mikä tavoite on nyt?

– Visiona on, että Footway tulee olemaan paraspaikka kaikelle kenkiin liittyvälle. Ei vain kenkien ostamiselle, vaan myöskenkäaiheiselle keskustelulle, jonka kautta ihmiset voivat inspiroida toisiaan.

Aika on tosiaan sopiva. Verkkokaupankäynninsaralla tapahtuu paljon ja Daniel on varma, että asiakkaat tulevat vaikuttamaanmarkkinoihin koko ajan lisää.

– Valta päätyy kuluttajille. Se mitä kuluttaja sanoo toiselle kuluttajalleon arvokkainta ja kehitys on mahdollistanut kuluttajien välisen kommunikaationuudella tavalla.

Periksi ei annetakoskaan

Tulen uteliaaksi.Pitkän tähtäimen suunnitelmista on helppo puhua kun omaa kokemusta. Kysynkin,ajatteliko toimitusjohtaja asioista samalla tavalla myös sillloin nuorempana.

– On vaikeaa ajatella asiaa tuostaperspektiivistä nyt. Horisontti näyttää nyt erilaiselta, nykyään ajattelen ehkäettä viisi vuotta on lyhyt aika. Yritän saada kaikki kiinnitettyä siihen. Monetepäonnistuvat lyhyen perspektiivin vuoksi. Vapaa-ajallani toiminvoimisteluvalmentajana ja panostan itseluottamukseen ja jatkuvuuteen – käsittelemäänalamäkiä luovuttamatta. Paras ei ole voittaja vaan hän, joka ei koskaanluovuta.

Se, että Lenswayn kuohujen jälkeen lataa akkunsaja panostaa uudestaan, osoittaa kivenkovaa sinnikkyyttä.


– En koskaan ajattele että ”ei se onnistu”.Pitää vain ottaa toinen muoto. Pidän siitä, että edessä on todella suuritavoite, mutta tien sinne ei tarvitse olla ennalta määritelty. Pitää navigoidakoko ajan.

Hän nojautuu takaisin suureen nojatuoliin, jaasettaa toisen jalan toisen päälle.

– Ihmisten täytyy pohtia kokemuksiaan. Onselvää, ettei jokainen päivä töissä voi olla hauska, mutta meidäntapauksessamme on tämä tässä vain alkua oikein kunnon matkalle. Usein saa tosiaankuulla ”onpa siistiä miten Footway:llä on mennyt” – ja ajattelen että kyllä,tästä tulee siistiä. Nyt meidät vasta vetäistään käyntiin.

Julkaistu lokakuussa 2015
Teksti: Alexander Åberg
Kuva: Kristofer Samuelson

×
×
Suosikki on lisätty
Noin, nyt kengät löytyvät suosikeista :)
Minun valintani:
Minun suosikkini
  • Tänne tulevat kaikki sinun suosikkikenkäsi tallentumaan!
Jotta saamme tietää, mitkä kengät olet valinnut ostoskoriin, millä koolla olet päättänyt lajitella kenkiä jne, käytämme niin sanottuja cookieseja. Jatkaaksesi surffaamista Footway.fi sivuilla hyväksyt, että käytämme niitä.×